Ha vanmiddag bleven er 2 meiden in de klas. Ze konden niet gymen en dus maakten ze rustig aan een begin maken aan de corveetaken. Heeeeej een bol gevingerhaakte wol.
Hoe lang zal dat wel niet zijn? Is het langer dan een kilometer?
Ik weet het niet hoor, vast wel.
Meester mogen wij het opmeten?
Tuurlijk.
Maar hoe gaan jullie dat dan doen?
Eh stapje voor stapje?
Maar zijn al die stapjes even groot dan?
Nee dat is waar, met de liniaal dan maar?
Tja dat is beter maar hoe doe je dat dan?
Uitrollen en meten.
Zo dat is nog een hele klus.
Ja dat moet vast gemakkelijker kunnen toch? Maar hoe? PPPfffff ehhhhhh.......
Na lang overleg hebben Lotte en Julynne een kruk meegenomen, het touw aan het hek vastgemaakt en 100 meter uitgemeten. Zo dat gaat veel gemakkelijker he, per 100 meter.
Het viel trouwens wel tegen hè meiden, de rol bleek veel korter te zijn dan 1000 meter ( l km).
De klas mag morgen raden hoeveel meter het was.
Was weer een mooi staaltje van realistisch rekenen meiden!
Van levend taalonderwijs naar levend rekenen :-)
BeantwoordenVerwijderen